Bestelautoverzekering

Veel mensen rijden een bestelauto. Dat hoeft niet per definitie te zijn omdat je een eigen bedrijf hebt; het kan ook komen door privé omstandigheden waardoor je een grotere auto nodig hebt. Wanneer je deze auto gaat verzekeren kom je er al snel achter dat je een speciale bestelautoverzekering moet afsluiten. We keken voor jou waarom dit zo is.

 

Een andere dekking bij je verzekering

Rijd jij je bestelauto zakelijk, dan krijg je te maken met zakelijke ritten die je rijdt. Hierbij heb je een speciale dekking nodig waarbij rekening wordt gehouden met WA aspecten die bij een normale personenauto helemaal niet van toepassing zijn. Voorbeelden van zakelijk gebruik kunnen zijn:

  • Vervoer van goederen.
  • Personenvervoer op betaalde basis. Denk dan bijvoorbeeld ook aan taxidiensten zoals Über.
  • Een autorijschool of een enkele lesauto die je rijdt als instructeur.
  • Ritten die je rijdt voor een garage of voor een lease onderneming.

Biedt elke verzekeraar bestelautoverzekeringen aan

Niet iedere verzekeraar biedt zomaar een bestelautoverzekering aan. Het wordt sowieso al lastig om als ondernemer een particuliere autoverzekering af te sluiten. Het is dan ook aan te raden om – wanneer je zakelijk rijdt met je auto – op de naam van je bedrijf een zakelijke verzekering af te sluiten. Dat maakt het niet alleen duidelijker voor je verzekeraar; ook voor jou als verzekerde is het gemakkelijker. Je hebt meer overzicht op de kosten die je zakelijk maakt met je bestelauto. Zoek je een bestelautoverzekering; geef dit dan aan wanneer je een vergelijkingssite bezoekt. Registreer je als zakelijke klant; je krijgt dan gelijk de zakelijke autoverzekeringen en oplossingen te zien.

 

Is iedere grijs kenteken auto zakelijk

Een bestelauto wordt in de volksmond ook wel een grijs kenteken auto genoemd. Het is echter een misvatting dat iedere grijs kenteken auto een bedrijfswagen is. Er zijn namelijk ook situaties waarin je met een bestelwagen rijdt zonder dat je een bedrijf hebt. Een voorbeeld hiervan zijn auto’s die door gehandicapten worden bestuurd. Doordat de rolstoel mee moet rijden zij vaak met een bestelbusje. Wanneer dit busje aan bepaalde eisen van het RDW voldoet heet het een grijs kenteken auto. Dat heeft als groot voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt. Het heeft echter als nadeel dat je in veel gevallen een bestelautoverzekering moet afsluiten. Sommige verzekeraars zijn hier gelukkig een stuk coulanter in.

 

Vervangend vervoer bij een bestelautoverzekering

Ga je een bestelautoverzekering afsluiten, dan is het goed om het kopje ‘vervangend vervoer’ op je polis goed te bekijken. Hier kom je nogal eens problemen tegen in de praktijk. Feit is namelijk dat een garage of schadeherstelbedrijf wat voor jou vervangend vervoer moet regelen bij een reparatie doorgaans geen vervangende bedrijfswagen heeft staan. Je krijgt in dat geval een ‘gelijkwaardige’ auto. Wat dat is ontdek je doorgaans pas wanneer je de auto gaat omruilen voor de reparatie. Onder een gelijkwaardige auto kan een reparateur bijvoorbeeld een MPV zien terwijl jij een bedrijfsbusje inlevert. In een MPV kan je natuurlijk geen spullen voor je bedrijf gaan meenemen wanneer je aannemer bent. Ook een invalidenauto kan je niet zomaar tijdelijk laten vervangen door een auto zoals een Renault Kangoo zonder oprijplank. Je moet immers altijd de gehandicapte en rolstoel kunnen rondrijden. Verzekeraars hebben hier doorgaans goed afgetimmerde afspraken over gemaakt met de reparateurs van auto’s. Overleg goed voordat je een autoverzekering afsluit of dit in jouw geval ook echt zo is.

 

Geen hogere accessoire opslag

Een bedrijfswagen zal in veel gevallen een hogere toeslag hebben vanwege kostbare accessoires. Denk bijvoorbeeld aan een betimmering in je bus, een imperiaal, een trekhaak, sidebars of belettering op je bedrijfswagen. Dit zijn allemaal zaken die niet onder de standaard accessoire dekking van een autoverzekering vallen. Ze zullen dan ook bij de catalogus waarde worden opgeteld. Een uitzondering is een invalidenauto die je rijdt waar een dure aanpassing in zit. Een lift die achterin gebouwd zit heet een accessoire. Dat komt doordat dit er vaak pas na de oplevering van de bus in wordt gebouwd. Een dergelijke aanpassing kan een waarde tot 10.000 euro hebben; deze kosten worden wel doorberekend in de waarde van je accessoires bij de bestelauto.